سئو سایت

سئو سایت

سئو سایت

سئو سایت

سئو سایت و بهینه سازی سئو

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر هنوز نمی دانید قیف بازاریابی چیست و در مورد آن هیچ اطلاعی ندارید، امروز فرصت مناسبی است که اطلاعات خود را دربارۀ آن بالا ببرید. در این مقاله به شما خواهم گفت که قیف بازاریابی چیست، چگونه کار می کند و چگونه می توان با تولید محتوا میزان بازدهی آن را افزایش داد.

قیف بازاریابی، در واقع مفهومی است که نشان می دهد کاربران پس از آشنایی با یک برند تا خرید محصول (به ویژه در کمپین تبلیغاتی) از آن برند، چه مراحلی را طی می کنند. هرچه مشتریان احتمالی به سمت مرحله خرید نزدیک تر می شوند، از تعدادشان نیز به مراتب کاسته می شود.

اگرچه در یک جهان ایده آل، به جای قیف، از یک استوانه استفاده می شود (به این معنی که هر فردی که از محصولات و خدمات شرکت شما آگاه می شود، به سمت شما می آید و محصولاتتان را خریداری می کند)، اما متاسفانه در دنیای واقعی چنین اتفاقی نمی افتاد.

همانطور که اشاره کردیم، قیف بازاریابی نشان می دهد که مشتریان احتمالی شما، هرچه به فرآیندِ خریدِ محصول نزدیک تر می شوند، از تعدادشان کاسته می شود. در قسمت بالای قیف بازاریابی، افراد زیادی از وجود برند شما و محصولاتتان آگاه می شوند (که بعضاً این قسمت به عنوان اولین مرحلۀ فرآیند تبدیل کاربر به مشتری شناخته می شود).

در اواسط قیف، تعداد این افراد کمتر می شود و تنها افرادی باقی می مانند که درباره محصولات شما کنجکاوند یا هنوز تصمیم به خرید نگرفتند. در انتهای قیف، این شرایط جدی تر می شود و تنها افرادی به سمت شما می آیند که قصد خرید محصولات یا خدمات را دارند (زیرا تعداد زیادی از افرادی که در اواسط قیف بازاریابی شما وجود داشتند، تصمیم می گیرند که محصولاتتان را خریداری نکنند).

خب، حالا ماموریت شما به عنوان یک بازاریاب این است که قیف بازاریابی را مستحکم تر و پایدارتر کنید و تا جای ممکن این قیف را به یک استوانه تبدیل کنید. تبدیل شدن قیف به استوانه به این معنی است که تعداد بیشتری از مشتریان احتمالی به انتهای قیف هدایت می شوند و در نتیجه نرخ تبدیل شما افزایش می یابد.

نکتۀ جالبی که در مورد بازاریابی محتوا وجود دارد این است که بیشتر افراد باور دارند بازاریابی محتوا تاکتیکی مرتبط با مراحل ابتدایی قیف است، اما در حقیقت چنین نیست. بازاریابی محتوا به شرکت ها کمک می کند کاربران خود را در هر مرحله ای از بازاریابی به دست آورند و آنها را به سمت انتهای قیف بازاریابی هدایت کنند.

در واقع، بازاریابی محتوا کمک می کند که گلوگاهِ این قیف تا انتهای آن پهن تر شود تا کاربر، راحت تر به مشتری تبدیل شود. از آنجایی که محتوا در برگیرنده متن و تصاویری است که در سایت شما قرار دارد، به این ترتیب شما فرصت های زیادی در اختیار دارید تا پیام خود را گوش مخاطبان برسانید.

چهار مرحله اصلی در بازاریابی محتوا وجود دارد که شباهت بسیاری به فرآیند دم کردن قهوه است. در ادامه با این مراحل آشنا می شویم:

 

 

کشف: بالاترین نقطه قیف بازاریابی
اهداف: به دست آوردن غیر مستقیم مشتریان، آگاهی از برند

تاکتیک ها: محتوای آموزشی، محتوای ویروسی

در اولین مرحله از بازاریابی محتوا، باید سعی کنید مشتریان احتمالی تان (یا حتی کل بازار!) را از برند خود آگاه کنید. در برخی موارد که کاربرد محصولاتتان برای افراد روشن و واضح نیست، باید تلاش کنید در ابتدا بازار را آموزش دهید و به آنها بفهمانید که محصولتان چه مشکلی را رفع می کند.

حتما بخوانید: ۱۰ تکنیک عالی روانشناسی برای افزایش مشتری‌ها و فروش
همچنین، در این مرحله سعی کنید با استفاده از بازاریابی محتوا مشتریان را به محصولات خود علاقمند کنید. باید به دنبال این باشید که کنجکاوی افراد را نه تنها نسبت به محصولات، بلکه نسبت به برند خود بیشتر کنید. باید کاری کنید که مخاطبان، نام برند شما را همیشه به خاطر داشته باشند و از آن به عنوان یک برند قابل اعتماد یاد کنند.

بالای قیف بازاریابی، دقیقاً همان جایی است که بازاریابی رُبایشی یا جاذبه ای (Inbound Marketing) به بهترین شکل انجام می شود. ممکن است در این مسیر، هدفِ ما تنها تلنگر زدن به تعدادی مشتری بالقوه باشد، اما برای این کار نباید تنها از برند خودمان صحبت کنیم. در عوض به جای آنکه از خودمان بگوییم، باید نیازها و خواسته های مشتریان را به درستی درک کنیم و برای رفعشان، مشتریان را آموزش دهیم.

اگر بتوانید به خوبی مشتریان خود را آموزش داده و نیازهایشان را برطرف کنید نه تنها برندتان معتبر می شود، بلکه مشتریان نیز از شما قدردانی خواهند کرد. مهم ترین وظیفه شما در این مرحله این است که به مخاطبان تان ثابت کنید محصولات و خدمات تان مفید و کاربردی هستند.

انواع محتوایی که در مرحله کشف استفاده می شوند، موارد زیر هستند:

پُست وبلاگ
وبینارها
محتواهای بزرگ (همچون بازی ها، ابزارها، محتوای طولانی)
راهنمای جامع
فایل های ویدئویی
خبرنامه ایمیلی
نمونه واقعی: شکلات Theo

نمونه بسیار جالبی از این نوع محتوا در کارخانه شکلات سازی Theo (که در سیاتل آمریکا قرار داد) وجود دارد. این کارخانه، شکلات های متنوعی می فروشد، اما بیشتر به خاطر برگزاری تورهای تفریحی در کارخانه خود شناخته شده است. طی این تور، مسئولان کارخانه به بازدیدکنندگان توضیح می دهند که این شکلات ها از کجا به دست می آیند، چگونه دانه های شکلات پرورش داده می شوند و این دانه های شکلات چگونه به شکلی که ما در فروشگاه ها می بینیم، در می آیند.

پس از برگزاری تور، بازدیدکنندگان احساس می کنند متخصص شکلات سازی هستند. بازدیدکنندگان از آن روز به بعد، نه تنها تصور می کنند از زیر و بم کارخانه Theo مطلع هستند، بلکه آن را به عنوان برندی می شناسند که در ارائه اطلاعات سخاوتمند است. چنین فعالیت هایی مشتریان را نسبت به یک برند وفادار می کند.

برای اینکه از این مفهوم در کسب و کار خود بهره ببریم، ما نیز از این نوع بازاریابی محتوا، در سایت نوین استفاده می کنیم. پست های وبلاگ نوین برای مجبور کردن مشتری به خرید خدمات و محصولات ما منتشر نمی شوند. ما این پست ها را منتشر می کنیم زیرا افراد دوست دارند مهارت های بازاریابی و سئو خود را بهبود ببخشند.

ما امیدواریم که با خواندن پست های وبلاگ نوین و مشارکت در بحث ها، بتوانید سطح دانش خود را ارتقا دهید و اگر روزی به ابزارهایی برای توسعه کسب و کار خود نیازمند بودید، این نام تجاری نوین باشد که به ذهن شما خطور می کند. همان گونه که برای بسیاری از مردم ساکن سیاتل (و همچنین شما) نام Theo همتراز با شکلات است.

جلب توجه مخاطب: میانه قیف بازاریابی
اهداف: دسترسی مستقیم به مشتریان

تاکتیک: راهکارهایی برای چالش های موردی

در مرحله جلبِ توجهِ مخاطبان، مشتریان شما را با راهکارهایی که ارائه می کنید، می شناسند. اینجا دقیقاً همان زمانی است که با تولید محتوا می توانید به مشتریان خود امکان دهید تا برندتان را ارزیابی کنند.

در این مرحله، ما به طور مستقیم با افرادی در ارتباطیم که کسب و کارمان به ایشان کمک می کند. بنابراین باید مطمئن شویم که آنها نیز از این موضوع مطلع هستند و در مورد شرکت ما اطلاعات کافی دارند.

به خاطر داشته باشید، ممکن است در این مرحله مشتریان به شما اعتماد نکنند، بنابراین لزومی ندارد از فروش محصولاتتان صحبت کنید. در عوض، محتوایی تولید کنید که باعث جلب توجه شان شود. این کار فرصتی عالی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد تا همه اطلاعاتتان را بررسی کنند و میان شما و رقبایتان تمایز قائل شوند.

در این مرحله، افراد به دنبال محتوایی به شکل زیر خواهند بود:

مطالعات موردی
محتوایی که چگونگی کار با محصولاتتان را آموزش می دهد.
ویدئوهای نمونه ( بیشتر بخوانید : ویدئو مارکتینگ )
ارائه اطلاعات و ویژگی های محصولات
یکی از موثرترین روش ها برای انجام این کار، به تصویر کشیدن مطالعات موردی است که مشکلات برخی از مشتریان را حل می کند. به عنوان مثال برخی از سایت ها دارای ویدئوهای آموزشی کوتاه هستند که به بازدیدکنندگان دربرطرف مشکلاتشان کمک می کند.

نمونه واقعی: کلوچه های Toll House

نمونه های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. زمانی که Nestle دستور پخت کلوچه های مشهور خود را در اختیار عموم قرار داد، همۀ مراحل پخت به درستی در پشت بسته بندی کلوچه های Toll House شان درج شد. این دستورِ پخت گرچه برای فروش بیشتر در اختیار مردم قرار نگرفته بود، اما باعث شد که مشتریان به خرید محصولات نستله اشتیاق پیدا کنند (حتی اگر مردم صرفاً برای گرفتن دستور پخت کلوچه این محصول را بخرند).

البته باید به خاطر داشته باشید معمولاً میانه قیف به طور مستقیم بر روی چیزی که شما در حال فروش هستید تمرکز نمی کند. مرحله میانه قیف، از محصول یا خدمتی که شما ارائه می کنید به عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدفی دیگر استفاده می کند، حال این هدف می تواند رتبه بندی محتوا در موتورهای جستجو باشد یا یک بسته کلوچه ی خوشمزه!

تبدیل کاربر به مشتری: انتهای قیف بازاریابی
اهداف: معامله با مشتریان

تاکتیک: توضیح محصولات و ویژگی های ارزشمند

خب، اکنون در انتهای قیف بازاریابی قرار داریم. همه چیز به خوبی انجام شده است و بازدید کنندگان آمادۀ تبدیل شدن به مشتری هستند. بسته به نوع تجارت شما، این مرحله می تواند آخرین مرحله برای فروش باشد. باریک ترین بخش این قیف، مرتبط با معاملات یا همان نرخ تبدیل است.

در این نقطه، ما به خوبی می دانیم افرادی که در قیف بازاریابی ما باقی مانده اند به محصولاتی که پیشنهاد می دهیم علاقه دارند و تنها کاری که باید انجام دهیم متقاعد کردن آنها برای خرید محصول است.

پیش از اینکه مشتریان بخواهند در مورد محصولات شما تصمیم بگیرند، آنها را شگفت زده کنید. برای این کار می توانید موارد زیر را در تولید محتوای خود رعایت کنید:

نقد و بررسی محصولات
توصیه دیگر مشتریان
توضیح فروش محصول
حتما بخوانید: انتخاب تگ مناسب برای سئو سایت و کاربران
این نوع تولید محتوا بسیار صریح است. در این مرحله، محتوایتان باید روشن و واضح باشد و ارزش محصولات را به خوبی به مشتریان منتقل کند. همچنین، بهتر است در این نوع تولید محتوا از نمودارهای مقایسه محصولات استفاده کنید. در حقیقت، محتوایی که در این مرحله تولید می شود، ابزار فروش بازاریابی محتوا محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو کلیک کنید.

نمونه واقعی: سایت آمازون

خب، مطمئناً سایت آمازون را می شناسید. در گذشته، هنگامی که از آمازون کتاب یا سی دی می خریدید، احساس خاص بودن می کردید. اما این روزها قضیه کمی متفاوت است. امروزه اگر بتوانید سفارش خود را تنها با یک کلیک انجام دهید، تجربه خرید خوبی داشته اید. همانطور که می دانید در زمان سفارش از سایت آمازون، محتوای زیادی در دسترس قرار نمی گیرد و تنها توضیحات کاربران قابل خواندن است، اما با این حال تجربه خرید خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.

نگهداری مشتری: فراتر از قیف
اهداف: حفظ و نگهداری مشتریان موجود، پشتیبانی و حمایت از آنها

تاکتیک: کمک، پشتیبانی و نظم سازمانی

زمانی که مشتریان خود را به دست آوردید، هدف شما باید نگهداری این مشتریان باشد. بازاریابی محتوا بخشی از این فرآیند است. در این مرحله، ما بر روی نگهداری مشتریان تمرکز می کنیم و سعی می کنیم مشتریان اولیه را به مشتریان دائمی تبدیل کنیم (برای شرکت هایی که اشتراکی هستند، باید مطمئن شویم که مشتریان اشتراک خود را تمدید می کنند).

خب، درباره تاثیر انواع محتوای زیر فکر کنید و تصور کنید بدون استفاده از آنها، حفظ و نگهداری مشتریانتان چقدر دشوار خواهد بود:

پشتیبانی از مشتریان
پیشنهادات ویژه
آموزش های گام به گام
ایمیل مارکتینگ و پیگیری ایمیل ها
تجربه کاربری موثر درباره استفاده محصول
نمونه واقعی: سایت Tumblr و Boden

یک نمونه عالی در حفظ و نگهداری مشتریان، سایت Tumblr است. این سایت یکی از پلتفرم های وبلاگ نویسی محبوب به شمار می رود و به خاطر تجربیات کاربری خوب، مشهور و شناخته شده است.

یکی دیگر از نمونه های خوب در حفظ و نگهداری مشتریان شرکت پوشاک Boden است که از ایمیل های تایید حمل و نقل و بسته بندی شاد برای بالا بردن رضایت مشتریان استفاده می کنند (ایجاد وفاداری در مشتریان):

Funnel Marketing

همانطور که مشاهده کردید هر مرحله ای از این فرآیند، نیازمند رویکرد متفاوتی است. درست همانطور که باید نسخه های متفاوتی از پیام خود را در توییتر و فیسبوک منتشر کنید (برای دستیابی به مخاطبان محلی و فرهنگ خاص)، باید مطمئن شوید که از شکل مناسب بازاریابی محتوا در هر مرحله از فرآیند استفاده می کنید.

اینکه برای چه مرحله ای از قیف بازاریابی، محتوا تولید می کنید مهم نیست، نکته کلیدی این است که نیازهای مشتریان را بشناسید و بدانید درباره چه چیزی با آنها صحبت می کنید.

در صورتی که در زمینه آموزش بازاریابی محتوا، آموزش سئو یا آموزش بازاریابی دیجیتال سوالی برایتان بوجود آمده است، می توانید آن را از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. کارشناسان نوین در کوتاه ترین زمان به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

 

  • milad gohari
  • ۰
  • ۰

کپی رایتینگ و اصول اساسی آن

کپی رایتینگ ( copy writing ) ، به معنای نگارش متن تبلیغاتی جهت جذب مخاطبین هدف می باشد. این متن باید آنقدر اثرگذار باشد که خواننده را به گونه ای ترغیب به استفاده از خدمات مورد نظر نماید. لذا کپی رایتینگ بخشی از شگردهای تولید محتوا در بازاریابی اینترنتی می باشد.
کسی که مسئول نوشتن این متن تبلیغی است ، وظیفه ی سنگینی به دوش می کشد. ذکر این نکته ضروری است که ، کپی رایتینگ کار هر نویسنده ای نیست واحتیاج به تخصص و مهارت ویژه دارد . کپی رایتر ( copy writer ) باید با زبان و بیانی اثرگذار مخاطب را به سمت خدمات مورد نظر هدایت نماید. از این رو علاوه بر فنون نویسندگی باید برعلوم بازاریابی و فروش تسلط کامل داشته باشد.
تمامی شرکت ها و برندهای مختلف به دنبال جذب مشتریان هستند. کپی رایتینگ قسمتی از راه جذب مشتریان هدف را برای آنان هموار خواهد نمود.
دایره ی وسیعی از مردم مخاطب کپی رایتینگ هستند. هر محتوایی که در تابلوهای اعلانات ، نقشه‌ها، بیلبوردها، بروشورهای تبلیغاتی، هشدارها و…. می تواند در نقش کپی رایتینگ ظاهر شود.

اساس کپی رایتینگ هنر بهره گیری از کلمات است. در کپی رایتینگ با مشتری هم سخن می شویم ، به این ترتیب وفاداری خود را در ارائه ی خدمات ، نه تنها با کلمات بلکه در عمل به او ثابت خواهیم نمود. درکپی ‌رایتینگ صاحبان کسب و کارهای کوچک یا بزرگ تجاری می‌کوشند با شگرد استفاده از کلمات روی دغدغه‌های ذهنی، نیازها و خواسته های مشتریِان بالقوه تمرکز کنند.

کاربردهای کپی‌ رایتینگ

کپی رایتینگ می تواند تبلیغات هر برند و خدماتی را به نحو احسن انجام دهد . بنابراین کاربرد کپی رایتینگ در هر شغلی و حرفه ای ملموس می باشد. یک کپی رایتر ماهر می تواند با خلق تبلیغات حرفه ای مسیر رشد و موفقیت را به راحتی برای شما هموار نماید. پس از استفاده از این روش تبلیغاتی به سرعت شاهدافزایش فروش و یا درخواست خدمات مورد نظر خود خواهید بود. کپی رایتینگ در مسیر هدف خود که تبلیغات موثر برای جذب مشتریان هدف می باشد ، شما را یاری خواهد نمود.
استفاده از کپی رایتینگ در دیجیتال مارکتینگ و فعالیت در شبکه های اجتماعی و سایت ها بسیار اثر گذار خواهد بود ، همچنین با استفاده از این روش در برندسازی و ساخت شعار های تبلیغاتی موفق خواهید بود .
با استفاده از این روش شاهد فروش بیشتر ، تبدیل مشتری به تبلیغ‌ کننده، برندینگ ، برانگیختن مشتری به استفاده از خدمات و … خواهید بود. در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه می توانیم از کاربردهای کپی رایتینگ بهره مند شویم و در این مسیر رعایت چه اصولی ضروری می باشد؟

اصول اساسی کپی رایتینگ

فردی که عمل کپی رایتینگ را در تولید محتوا انجام می دهد باید نسبت به اصول آن آگاهی و دانش لازم را کسب نماید. استفاده از تیترها و انتخاب سرفصل های جذاب از جمله نکات هم در جذب مشتری است . متنی که می نویسید باید ساده و روان باشد سعی کنید کلمات را پیچیده نکنید. کلمات را به گونه ای کنار هم قرار دهید که مخاطب با آن ها رابطه برقرار کند.
مهارت یک کپی رایتر در این است که با طراحی تبلیغ ، مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. بهره گیری درست و بجا از کلمات مختلف مخاطب را ترغیب خواهد نمود تا متن تبلیغی شما را بخواند.
با شعارهای تبلیغاتی و چینش درست کلمات باید اعتماد مخاطب را نسبت به برند مورد نظر جلب نمایید . در انتخاب کلمات دقت داشته باشید که ، بیش از حد بزرگ نمایی نکنید ، بزرگ نمایی بیش از حد ممکن است نتیجه ی عکس در تبلیغات داشته و موجب دفع مشتری گردد.

اصول مهم در کپی رایتینگ

منافع مخاطب را در نظر بگیرید : برای مخاطب فقط منافع محصول یا خدمات مورد نظر اهمیت دارد. بنابراین در کپی راتینگ باید به شرح این منافع بپردازید. این که استفاده از این محصول چه سودی برای مخاطب به همراه خواهد داشت ؟ چه مزیتی نسبت به محصولات مشابه دارد ؟ چرا باید از بین محصولات و خدمات مختلف محصول و خدمات شما را انتخاب نماید ؟

مشتری را مخاطب قرار دهید : در تکمیل گزینه ی پیشین یعنی درنظر گرفتن منافع مخاطب باید سعی کنید برای مخاطب بنویسید و او را خطاب قرار دهید . به عنوان مثال به جای این که مدام از واژه ی ما و من استفاده کنید ، واژه های تو و شما را در نظر بگیرید . مثلا ؛ نگویید ما خوبیم ، خدمات ما خوب است . بگویید شما می توانید از این خدمات فلان فایده را ببرید .

ساده بنویسید : استفاده از عبارات و جملات ساده یکی از شگردهای کپی رایتینگ است . باید در نظر بگیرید که مخاطب شما می تواند هر فردی با هر سطح از سواد باشد ، لذا با ساده نویسی مطلب شما برای طیف وسیعی از افراد قابل درک خواهد بود . امااگر از عبارات و جملات دشوار استفاده کنید فقط تعداد محدودی از مخاطبین را جذب خواهید نمود.

مختصر و مفید بنویسید : جملات را طولانی نکنید و از عبارت مختصر و مفید استفاده کنید . می توانید پس از نوشتن مطلب آن را بازبینی کرده و کلمات و عبارت های اضافی را حذف کنید. مخاطب با متن کوتاه و مفید رابطه ی بهتری برقرار می کند. بنابراین کوتاه نویسی موجب خواهد گشت مخاطبان بیشتری را جذب نمایید.

التماس نکنید : متن تبلیغی که شامل جملات ملتمسانه باشد ، نه تنها مخاطب را جذب نخواهد نمود بلکه او را به تفکر وامیدارد که ، این محصول و خدمات کیفیت مناسبی ندارد که این گونه ملتمسانه به تبلیغ آن می پردازند. لذا در کپی راتینگ از به کاربردن واژه هایی که مفهوم التماس دارند پرهیز نمایید. مزیت های خدمات خود را با جملات و عبارات مناسب بیان کنید . سپس منتظر باشید تا مخاطب به سمت شما بیاید. هرگز در جملات مخاطب را مجبور به خرید نکنید ، اجازه دهید با میل خود برند شما را انتخاب کند.

مهارت های کپی رایتر ( Copy Writer )

مهارت در نویسندگی و بازاریابی
آگاهی از فنون تبلیغات در شبکه های اجتماعی
مطالعه در ارتباط با بازاریابی در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، پینترست، لینکدین و گوگل پلاس
درک عمیق دیجیتال مارکتینگ
تسلط به زبان انگلیسی

تهیه و تنظیم :  بیمگ

  • milad gohari
  • ۰
  • ۰

بازاریابی و محتوای بصری

یکی دیگر از ارکان های مهم بازاریابی اینترنتی ، محتوای بصری و جذب مخاطب از طریق فیلم ، عکس ، اسلاید ، داستان سازی و … می باشد . در مقاله ی کانتنت مارکتینگ به صورت مفصل به بررسی محتوا و جایگاه آن در بازاریابی اینترنتی پرداختیم . اکنون می خواهیم به تحلیل یکی از ارکان بازاریابی محتوایی یعنی محتوای بصری و تاثیر آن در دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

اغراق نیست اگر بگوییم حیات بازاریابی اینترنتی وابسته به محتوا است . بسیاری از کاربران جهت یافتن پاسخ پرسش های خود از اینترنت استفاده می کنند . همچنین در صورتی که نیازمند خدمات باشند به سراغ سرچ اینترنتی خواهند رفت . لذا بازاریابان به راحتی می توانند از این ویژگی برای توسعه ی کسب و کارها استفاده کنند.

در این میان تولید محتوای منحصر به فرد با توجه به نیاز مخاطبین اهمیت بسیاری دارد . وقتی سخن از تولید محتوا به میان می آید شاید آن چه به ذهن کاربران خطور می کند محتوای نوشتاری باشد . اما در کنار محتوای نوشتاری روش های دیگری برای تولید محتوا وجود دارد که در برخی موارد بسیار موثرتر از محتوای نوشتاری هستند. محتوایی که دیگر نیاز به مطالعه ی آن ندارید و با یک نگاه مفهوم آن را درخواهید یافت ، این گونه از محتوا محتوای بصری نامیده می شود .

می توان گفت : استفاده از محتوای بصری جهت بازاریابی در شبکه های اجتماعی موفقیتی بیش از محتوای متنی خواهد داشت .

در صورتی که با شبکه های اجتماعی کار کرده باشید تاثیر عکس و ویدئو را در جذب مخاطبین درک کرده اید. با بارگذاری عکس ها و ویدئو های جذاب تعداد دنبال کنندگان شما با سرعت بیشتری افزایش خواهند یافت . نکته ی دیگر این که ، مخاطبین با محتوای بصری ارتباط بهتر و راحت تری برقرار خواهند کرد.

محتوای بصری عنصری قدرتمند در بازاریابی

همان گونه که اشاره نمودیم محتوای بصری در برخی موارد قدرتمندتر از محتوای نوشتاری عمل می کند. با توجه به گسترش قابلیت های موجود در موبایل ها و تبلت ها ، روزانه شاهد اشتراک هزاران تصویر هستیم که توسط کاربران تولید شده است و جهت ثبت لحظه های مختلف به اشتراک گذاری گذاشته می شود . این تصاویر با استقبال بسیاری مواجه می شوند، این موضوع نشانگر قدرت محتوای بصری در انتقال پیام ها می باشد . از همین رو تولید محتوای بصری در سال های اخیر افزایش چشم گیری  داشته است . در بخش ذیل به ذکر مواردی می پردازیم که قدرت محتوای بصری در بازاریابی اینترنتی را نشان می دهند.

محتوای بصری با سرعت بیشتری به مغز انتقال می یابد.

برخی از ارتباطات بین انسان ها غیر زبانی هستند.

ذهن انسان تصویر را سریع تر از محتوا ثبت می کند.

مخاطبین با محتوای بصری راحت تر ارتباط برقرار می کنند.

عکس ها و ویدئوها بیش از متن ها بازدید می شوند.

ویدئو های تبلیغاتی بیش از نوشتار تبلیغاتی کاربر را جذب می کنند.

تصویری با کیفیت از محصول شما ، مشتریان بسیاری را جذب خواهد نمود .

می توان گفت گرایش نیمی از افراد به عکس بیش از نوشتار است.

استفاده از تصاویر گویا در بهینه سازی صفحات فرود بسیار تاثیرگذار بوده و نرخ تبدیل را افزایش خواهد داد.

تولید محتوای بصری

حال که با محتوای بصری ، ویژگی ها و نقاط قوت آن آشنا شدیم ، این پرسش مطرح می گردد که چگونه می توان یک محتوای بصری ارزشمند تولید کرد که ضمن جذب مخاطب ، به  اهداف شما را در بازاریابی اینترنتی تحقق بخشد.

جهت آسودگی خاطر شما باید بگوییم تولید محتوای بصری به مراتب ساده تر از محتوای نوشتاری است . بنابراین بدون هیچ گونه نگرانی می توانید اصول آن را بیاموزید.

شبکه های اجتماعی بهترین محیط جهت بازاریابی از طریق محتوای بصری هستند. علاوه بر اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو های جذاب از کسب و کارتان ، می توانید  از مخاطبین خود بخواهید به تولید تصویر و ویدئو با برند شما بپردازند. این استراتژی جذب مخاطبین بسیاری را به همراه خواهد داشت و برند شما را در اذهان ثبت خواهد نمود. در این قسمت به ذکر نکات مهم در تولید محتوای بصری می پردازیم.

اینفوگرافیک و محتوای بصری : دقت کنید تصاویر و اینفوگرافی ها در شبکه های اجتماعی بیشترین کلیک را دارند.

همچنین در موتورهای جستجو نیز با بهینه سازی تصاویر می توانید امتیاز مثبت کسب نمایید. تمامی افراد در تمامی سطوح تحصیلاتی و در تمانی سنین تماشای عکس و فیلم را دوست دارند‌.

شاید بگویید اینفوگرافیک هزینه ی زیادی را به سازمان تحمیل خواهد نمود. اما نگران این موضوع نباشید. می توان با طراحی ساده و هزینه ای اندک نیز به این مهم دست یافت ، لذا نیازی به صرف هزینه های گزاف نمی باشد.

استفاده از تصاویر متحرک : امروزه گیف ها در دنیای مجازی مورد استقبال کاربران قرار گرفته اند. به گونه ای که یک گیف بسیار ساده تر از یک متن طولانی نظر مخاطبین را جلب خواهد نمود.

نظر به این که ، مخاطبین شما از گروه های مختلف جامعه هستند ، با توجه به نیاز مخاطبین خود اقدام به تولید محتوا نمایید. به این ترتیب گیف ها جایگزین مناسبی خواهند بود برای افرادی که علاقه ای به مطالعه ی متون ندارند.

تولید محتوای ویدئویی : محتوای ویدئویی از کسب و کارتان تولید نمایید. شگردهای زیادی جهت تولید محتوای ویدئویی وجود دارد. این شگردها به شما خواهد آموخت چگونه برند خود را با بازاریابی ویدئوی جهانی کنید‌. توصیه می کنیم جهت آشنایی با تولید محتوای ویدئویی مقاله ی  بازاریابی ویدئویی را مطالعه نمایید.

 اسلاید بسازید : تهیه ی اسلاید می تواند نتایج خوبی در بازاریابی با محتوای بصری  به همراه داشته باشد. اقدام به تهیه ی لیست ها کنید ، هر یک از آیتم های موجود در لیست می تواند تبدیل به یک اسلاید شود‌. همواره شاهد این موضوع بوده ایم که مدیران شبکه های اجتماعی  انرژی زیادی صرف اسلایدشیر (SlideShare) و توزیع اسلایدهای پاورپونت می کنند.

جلب توجه بیننده با مثال زدن و داستان گویی : مثال زدن و داستان گویی همواره توجه مخاطبین را جلب نموده است . داستانِ خود را با تصاویر مرتبط همراه کنید. به این ترتیب مخاطب از برند شما در ذهنش تصویر سازی خواهد نمود. در داستان سازی صداقت داشته باشید. زیرا این داستان برند شما را به مخاطب معرفی خواهد نمود.  شخصیت سازی کنید و به سراغ شخصیت هایی بروید که برای مخاطبین جذاب هستند.

بنابریان قدرت محتوای بصری را در بازاریابی دست کم نگیرید . استفاده از تصاویر برای نشان دادن جنبه متفاوتی از کسب‌وکار شما بسیار تاثیرگذار هستند. یک تصویر از پشت ‌صحنه کسب‌وکار شما در قالب عکس یا انتشار یک فیلم روشی بسیار عالی و مناسب برای برقراری ارتباطی عمیق با مخاطبین و نشان دادن کاری که به آن علاقه مند هستید ، می‌باشد.

  • milad gohari